torsdag 1 oktober 2009

Heldag i Stockholm

I morse oroade jag mig över min gruppledarkompetens. Skulle biljetterna räcka? Skulle mina medresenärer kunna "gå krokodil", det vill säga skulle alla 17 gå att hålla reda på, inklusive mig själv?

Nu vet jag. Det gick alldeles utmärkt. Alla deltagare var på plats i god tid - fast på olika ställen på järnvägsstationen i Katrineholm. Tåget avgick i stort sett i tid och samlade bara på sig en kvarts försening. Men det förlåter vi allihop så gärna, genom det ytterst flotta kaffeerbjudande som vi fick! Många, många rosor till den vänliga konduktören som fixade 16 kaffe utan att knota det allra minsta och dessutom medan en manlig kollega utövade härskarteknik.

Med en tidigare stockholmspolis i täten hittade vi rätt nästan genast till Näringsdepartementet. Dessutom var Örjan på sin mammas gata, så egentligen var vi inte på något sätt osäkra om riktningen.

Lite kaffe är aldrig fel och finare fikarum får man leta efter. I bakgrunden syns Sven, Ewa och Ann-Charlotte.

I det gamla mysiga Posthuset togs vi väl emot av presschef Håkan Lind. Han öppnade tålmodigt den rottfälleliknande dörren 18 gånger...
Här är han omringad av Leif, Stig, Anita och Ewa.
Försedda med kaffe tittade vi till Titti och Minister-Mauds för tillfället ministerfria rum. (Detta var en torsdag och då har regeringen som vanligt en heldag.) Håkan berättade om arbetet på departementet, vilket var nyttigt inför fortsättningen, då vi lyssnade till en interpellationsdebatt, där Maud Olofsson svarade på frågor om LKAB.
Håkan har sina rötter i Sköldinge och Katrineholm och vi var allihop mäkta stolta över att "vår katrineholmsprodukt" nått så långt.

Efter Näringsdepartementet drog vi vidare mot riksdagen, där riksdagsledamot Roger Tiefensee tog emot oss sedan vi avkrävts alla farliga saker inklusive handväskor. Vi lyssnade på interpellationssvar och stärkte oss ytterligare med ärtsoppa eller fisk i riksdagsrestaurangen innan det var dags att vandra vidare med Roger genom riksdagen. I Bramstorpsrummet i Centerpartiets riksdagskansli bjöds vi på ytterligare visdomsord om budgetpropositionen.
Samling i bankhallen.

"Paggans" stolar har fått nytt liv i Mauds besöksgrupp. Den rosa klädseln har bytts mot något mer klädsamt, som man kanske kan säga är klöverinspirerat. Anita konstaterade att fåtöljen var väsentligt mer bekväm än besöksoffan på andra sidan bordet.

Fyllda av många tankar var det dags att ta återtåget. Alla kunde räknas in i vagnarna och dessutom få en egen sittplats. Ingen försvann. Jag tror att jag kan få förnyat förtroende som gruppledare.

2 kommentarer:

  1. Ledarskapet med krokodilgång var framgångsrikt. Vi kom både fram och tillbaka.
    Näringsdepartementets inre liv var jätteintressant.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag måste kanske förklara mig. Att "gå krokodil" är något som man har gjort inom barnomsorgen, dvs att man har ett rep med öglor att hålla sig till för att bli kvar i ledet och inte komma bort.

    Jag vet inte om det är vedertaget, eller bara en skröna.

    Annars är krokodiler inte så bra djur att liknas vid i större sammanhang. Det är liksom gäddvarning över det hela - stor käft och inga öron!
    Inger

    SvaraRadera