tisdag 6 oktober 2009

Prisas för telomerer

På senare år har Nobelprisen sprungit mig förbi. Eller rättare sagt, jag har låtit namnen på pristagarna få falla utanför minnet. Men nu har jag inte kunnat låta bli att fästa årets medicinpristagare på minnet.

För det första så får Elisabeth Blackburn, Carol Greider och Jack Szostak priset för att de hittat telomer, en skyddande ände på kromosomerna, så att de inte går sönder. DN liknar fenomenet vid skyddet på ett skosnöre. Utan telomer kommer skosnöret att fransa sig. Kromosomerna bär på vår arvsmassa. Alla kan förstås föreställa sig hur det blir om de börjar fransa sig...

För det andra, så måste jag lära mig namnen på Elisabeth Blackburn och Carol Greider för att de är ovanliga. Det är två kvinnor som tillsammans med en man delar på Nobelprise. Oftast är det män som tar priset, kanske med någon enstaka kvinna i sällskap.

För det tredje, så är Carol Greider bara ett år äldre än vad jag är. Tänk att så unga människor kan vinna Nobelpriset...

Stort grattis till er alla tre! Jag ska försöka att komma ihåg telomerer. Om det nu inte trasslar till sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar