söndag 11 oktober 2009

Kvinnoförtryck

Jag skulle önska att så många som möjligt läste DN söndag och bläddrade fram till artikeln om Lubna Hussein. Jag kan inte länka till artikeln, och det beror som vanligt på att jag är osedvanligt blind eller på att den inte är inlagd på nätet.

Jag har skrivit om Lubna Hussein tidigare på min blogg. Lubna är kvinnan som greps i Sudan för att hon bar långbyxor. Bärandet av de olagliga byxorna skulle rendera Lubna spöstraff. Något spöstraff blev det inte, straffet förvandlades till böter, som det sudanska journalistförbundet betalade.

Lubna Hussein har dock "straffats" ändå för sin kamp för att bära byxor. Hon har blivit av med sitt arbete på FN och hon får inte åka utomlands.

"Jag är en from muslim och jag ber i de byxor jag hade när jag greps i somras. Det står ingenstans i koranen att kvinnor ska piskas för att de bär byxor. Det här handlar inte om religion, utan om män som behandlar kvinnor illa", säger Lubna Hussein i DN-artikeln.

Enligt samma artikel har muslimernas högsta ledare i Egypten givit henne rätt. Muslimska kvinnor kan ha byxor - bara de inte är alltför tajta!

Ja, det finns förstås många ord att använda om kvinnornas situation i Sudan. Jag nöjer mig med ett: Kvinnoförtryck.

Om detta måste vi berätta.

1 kommentar: