fredag 2 oktober 2009

Vad har Björkviksborna att vänta?

För snart en vecka sedan gick Björkviksborna "man ur huse" (det var en hel del kvinnor också...) för att i kyrkan tala om Björkviks framtid.

Vid mötet lovade kommunalrådet Göran Dahlström (S) att Björkviksborna skulle få träffa en rad representanter för kommunen och tillsammans se vad som var möjligt att göra för att utveckla bygden.

Det låter ju ytterst välvilligt.

För en stund sedan läste jag om en bit av det anförande jag höll i kommunfullmäktige, som svar på en interpellation jag hade ställt till Göran Dahlström. Jag ville veta vad han tyckte om att en del Björkviksbor diskuterade att flytta socknen till grannkommunen.

Svaret jag fick var en 13 sidor lång text, vilket nog är rekord i sammanhanget. Ett litet stycke av mitt anförande vill jag inte undanhålla alla bloggläsare, för det talar om vilken ton som fanns i interpellationssvaret:

"Jag undrar, mot bakgrund av din text, om du 'sitter i ljuset av dessa systeminriktade och regionfunktionella analyser och förändringsprocesser' och bedömer landsbygdsfrågorna? Och vad ser du då?

Ser du 'en översiktlig bild, som även inkluderar andra aktörsperspektiv än kommunens'?

Ibland är det bra att kunna tala annat språk än latin, särskilt om man ska prata med bönder eller landsbygdsbor.

Min slutsats av interpellationssvaret är – ni som bor på landsbygden, ni ska vara nöjda – hur missnöjda ni än är."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar