måndag 5 oktober 2009

Viktiga kvinnliga förebilder

I dag har näringsminister Maud Olofsson fört idén vidare ut i EU om att inrätta ambassadörer för att öka företagandet bland kvinnor. En del har svårt för stöd till kvinnligt företagande, det vill säga att kvinnor inte behöver något särskilt stöd.

Jag stöder inte den teorin. Jag tror visst att det är idé med särskilda satsningar på kvinnor. Kvinnor och män uttrycker sig på olika sätt och de blir olika behandlade vid kontakter med banker och rådgivare. Det finns studier som visar detta, men jag nöjer mig med att konstatera att jag har hört flera kvinnor berätta om just detta.

Därför är det inte fel med ett riktat stöd, liksom det är riktigt med en ambassadörssatsning, en samling kvinnor som kan inspirera andra kvinnor att starta eget.

När jag drog iväg på ambassadörsspåret, så hittade jag till Mauds blogg, där hon beskriver företagssatsningarna i höstbudgeten. Det är faktiskt en hel del som görs.

För min del, den deltid då jag är företagare, betyder det en femprocentig nedsättning av egenavgifterna. Inte för att det är avgörande för mig som företagare, men det är i alla fall ett gott bidrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar