torsdag 14 november 2013

Mjölk är livet!

Jag är uppväxt med opastöriserad komjölk. I skolan drack jag förstås paketerad mjölk. Jag vet inte om jag har tagit någon skada av någondera och jag dricker fortfarande gärna och ofta mjölk. Mjölk är livet, som ett mjölkföretag hade som slogan för ett antal år sedan.

Nu har Livsmedelsverket gått in i mjölkdebatten och önskat ett förbud mot försäljning av opastöriserad mjölk. Gårdsförsäljning har sedan tidigare varit tillåten, men då "i mindre mängd". Hur stor en mindre mängd är, är inte alldeles lätt att avgöra.

I dag, när ostkakans dag firas å det bestämdaste, aktualiseras frågan på nytt. Är ostkakan hotad av Livsmedelsverket?

Det borde inte vara så. För när mjölken används till att göra ostkaka av, då upphettas den minst två gånger - först när ostmassan ska bildas och sedan när ostkakan görs färdig i ugnstemperatur. Så något problem borde det inte vara att få lov att använda mjölk till detta även i fortsättningen.

Livsmedelsverkets rena omsorg slår tyvärr tillbaka. Det är bra att Livsmedelsverket talar om de risker som kan finnas med gårdsmjölken, men det är olyckligt om rekommendationer förvandlas till förbud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar