måndag 4 november 2013

Räddningstjänst inte sams med ambulans

Nej, Någon måste ha kastat in rejält med grus i maskineriet, för det gick tydligen inte att samordna byggandet av en ny ambulansstation i Katrineholm med en ny brandstation.

Enligt vad jag har erfarit, vilket är en luddig omskrivning för vad jag har hört och läst, så har möten varit planerade mellan Räddningstjänsten eller kommunen och landstinget. Båda parterna, fortfarande enligt vad jag har erfarit, säger att den andra parten ställt in mötet.

Oavsett vilket, så är det tråkigt att samarbete och samverkan inte kan praktiseras mer. Det tycks som om det bara kan fungera i teorin.

Jag gjorde en markering vid kommunstyrelsens sammanträde, där Katrineholms kommun sålde en tomt till Landstinget Sörmland, genom att skriva ett särskilt yttrande.

Så här skrev jag:

"Centerpartiet har inget emot att kommunen och landstinget gör tomtaffärer i allmänhet.

Dock handlar denna affär om lokaliseringen av en ny ambulansstation, där det skulle ha kunnat finnas samordningsvinster genom att lokalisera den nya stationen tillsammans med räddningstjänsten, exempelvis vid ”Flamman”.

Centerpartiets uppfattning är att samordning och samlokalisering behöver omsättas i annat än ord. Byggandet av en ny station hade kunnat vara en bra möjlighet att gå från ord till handling."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar