söndag 24 november 2013

Enögd utvärdering

I början av 2010 antog kommunfullmäktige i Katrineholm ett nytt styrsystem. Jag hörde till skeptikerna, eftersom systemet innehöll en hel del svårgenomträngliga begrepp. Men eftersom jag inte lagt fram synpunkterna under resans gång, så ansåg jag att jag inte kunde protestera.

Det har visat sig att det fanns fog för mina kritiska synpunkter. Styrsystemet har inneburit mängder med bokstäver och väldigt lite siffror. Det fungerar i tider med överskott, men fungerar inte alls när besparingar måste till.

Centerpartiet har påpekat detta och i motionens form krävt ett nytt planeringssystem grundat på mer siffror. Denna motion vann givetvis inte majoritetens gehör.

Nu ska planeringssystemet utvärderas. Utvärderingen finns med på kommunstyrelsens dagordning på onsdag. Men det är en märklig utvärdering, för berörda partier har inte fått yttra sig. Inte heller nämnderna. Av underlaget går det egentligen inte att förstå vilka som har deltagit i utvärderingen.

Jag tycker inte att det är godtagbart. Förslaget borde återremitteras för en mer utförlig utvärdering, där även kritiska röster får höras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar