måndag 4 november 2013

Mycket talar för "Bertil-bo"

Min och Centerpartiets motion om att planera för ett byggande av multihuset "Bertil-bo" passerade kommunstyrelsen i Katrineholm för andra varvet i onsdags.

Tyvärr föll inte kommunstyrelsens ledamöter i trans den här gången heller, utan jag tvingades att reservera mig till förmån för motionens förslag.

Så här blev reservationen:

"Motionen om att bygga ett ”Bertil-bo”, ett multihus, där gemenskap byggs in genom de verksamheter som inryms i huset, har nu fått en mer gedigen beredning. Det är positivt.

I bildningsnämndens yttrande finns dock missuppfattningen att motionen föreslår att en gymnasieskola inryms i multihuset. Så är inte fallet. Den verksamhet som kan vara aktuell, enligt motionen, är förskola och skola upp till gymnasiet.

I samtliga yttranden finns argument som talar för att ”Bertil-bo” kan vara en möjlighet. Exempelvis skulle byggnaden, multihuset, mycket väl kunna inrymmas i Översiktsplanens strategi för den blandade staden.

Att vissa försök gjorts tidigare i liknande riktning (Igelkotten och Lövåsen) behöver inte tala mot motionens förslag. Det visar snarare att idén är god, men att den inte riktigt var färdigutvecklad då den infördes.

Sammantaget är det mycket som talar för att ”Bertil-bo” skulle tillföra Katrineholm ett nytt sätt att bygga och planera.

Jag yrkade därför att motionen skulle bifallas.

Då majoriteten avslog mitt yrkande, reserverar jag mig mot beslutet."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar