lördag 30 november 2013

En grön och företagsam röst i riksdagen

I torsdags var mitt debattinlägg infört i Södermanlands Nyheter och i dag är det infört i Katrineholms-Kuriren. Eftersom båda tidningarna låser visst material på sin hemsida, så publicerar jag inlägget i sin helhet här på bloggen:

"Sörmland är kulturbygd, det är slott och herresäten och ekhagar. Det är insjöar och öar, det är stad och land. Det är oerhört vackert, men också ett län med stora utmaningar.

Sörmland har alltid varit Stockholms sommarland. Det är inte av en tillfällighet som slotten och herrgårdar är så många. Avståndet var lämpligt. Fortfarande är utpendlingen stor vilket till en del beror på den omvandling länet gjort från ett län med betydande fabriker till en mosaik av verksamheter.

Allt är dock inte rosenrött. Fortfarande lever bruks- och statarmentaliteten kvar. ”Någon annan” ska helst ordna upp framtiden åt oss, när allting egentligen hänger på oss själva. Vad vill vi, vad kan vi, vilka möjligheter kan vi skapa?
Sörmland behöver en grön och företagsam röst i Sveriges riksdag. Sörmland behöver Centerpartiet för att driva på en sund jordbrukspolitik som ser till att landskapet vårdas, odlas och är öppet, eftersom vi behöver mat och vi dessutom kan använda landskapet för att locka turister.

Sörmland behöver Centerpartiet för att ge företagarna utrymme att vara företagare, utan att i onödan krångla med regler och tyngas av avgifter.

Sörmland behöver Centerpartiet för att nå en giftfri vardag, där vi utan risk kan äta fisk också från Östersjön och där energin kommer från solen, direkt eller genom vind och vågor.

Sörmland behöver Centerpartiet för att hela länet ska leva, för att det ska vara möjligt att bo och leva där just jag vill, om det så är i staden eller på den mer glesa landsbygden. Både i staden och på landsbygden ska det finnas den service som behövs för att vardagen ska fungera.

Det kan tyckas som att alla partier talar om detta. Ja, just det, talar om. Men sällan i samma kombination. Och det är resultaten som räknas.

Jag har levt mer än halva mitt liv i Sörmland. Jag tror mig veta en hel del om Sörmland och sörmlänningen. Jag har gått de politiska vägarna på nästan alla nivåer och jag har testat riksdagsbänken och utskottsstolen. Jag vet hur vi kan påverka och förändra.

Jag vill bidra till resultaten, som en grön och företagsam röst för Centerpartiet i Sveriges riksdag.

Inger Fredriksson
kandidat i riksdagsvalet för Centerpartiet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar