fredag 19 januari 2018

Praktiska kaffetips

Vi slösar med mycket, men så här i januaritider kan det vara läge att spara extra på resurserna! I nyhetsbrevet Aktuell hållbarhet hittade jag följande tips för att minska mängden kaffe som inte hamnar i kopp eller kropp.

Fem hela tips förmedlar jag härmed:

1. Brygg och häll upp mindre mängd åt gången.

Naturligt tips, men kanske lite snålt och snål vill man ju inte vara.

2. Häll upp på termos så kaffet håller sig varmt längre.

Gammalt husmorstips, det är ju inte för inte som det heter TV-kanna. Kaffet skulle hållas varmt tills den viktiga pausen kom!

3. Frys in överblivet kaffe till isbitar

Det verkar lite konstigt, men kan kanske vara trevligt att prova. Frågan är när man vill tillsätta fruset kaffe i någon dryck?

4. Gör iskaffe eller drinkar.

5. Använd i matlagningen, till inläggningar och marinader, till att baka eller till desserter.

Jag har många gånger skojat om att blir det kaffe över så får jag koka kräm - mockakräm. Jag har alltså haft rätt hela tiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar