tisdag 27 januari 2015

Vetenskapen fångad på vita duken

I går var det filmgala med guldbaggeutdelning. Något senare är det dags för filmens världsmästerskap - Oscarsutdelningen. The Imitation game har nominerats till ett flertal Oscars. Det är den väl värd. Jag såg den i förra veckan och hade väl inte så stora förväntningar. Men kanske just därför så var det en fantastisk film - vacker, intressant, spännande och med flera kluriga, minnesvärda detaljer. Att den dessutom har en förebild i verkligheten gör inte saken sämre.

Men var var publiken? Vi var kanske tio i salongen.

Därför blir jag lite extra glad när Karin Bojs i DN skriver om filmen i söndagstidningen. Hon tycker att det är roligt att vetenskap och vetenskapsmän uppmärksammas på vita duken och hon tillägger att även en polacks arbete borde ha blivit till film, eftersom han också hade knäckt den tyska kodmaskinen.

Men man kan inte få allt. Jag fick en fin filmupplevelse. Det är jag glad över. Jag hoppas också att det ska bli utdelning för The Imitation game på Oscarsgalan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar