söndag 28 mars 2010

Omvald ordförande

I går blev jag omvald som ordförande för Södermanlands Centerpartidistrikt. Jag glömde säkert att tacka för förtroendet, så jag gör det nu.

Annars var det en historisk stämmodag. Jag slog igång stämman med en ordförandeklubba från Bondeförbundets tid och som överlevt genom partiets namnändringar. Det kändes väldigt bra, en dag när vi firade Centerpartiets 100-årsjubileum med jubileumsfilm och med modernt ministerbesök av Andreas Carlgren.

Carlgren är en folktalare av stora mått. Han behöver inte något manus, egentligen, men det kan ändå vara skönt att ha något att hålla sig till, när stämmoframträdandena blir många.

Det var livliga diskussioner under stämmoförhandlingarna, inte minst om det program, som landstingsgruppen hade arbetat fram. En del debatt blev det också om vargmotionen, där motionären ville göra Sörmland vargfritt.

En överväldigande majoritet på stämman tyckte dock att det var bra att rovdjurspolitiken avgörs lokalt och att det är tillåtet för djurägare att försvara sin boskap via skyddsjakt.

För Centerpartiets del är det fortsatt jaktsäsong inför höstens val. Väljarjaktens final är 19 september.


Nu har jag hamnat på Facebook. Inger och Inger, Sköld och Fredriksson, är de sörmländska centerpartister som samtalar med miljöministern på bilden från besöket i Eskilstuna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar