torsdag 16 juni 2016

Inte alla kan gilla motion mot mikroplaster

För nästan en vecka sedan lämnade jag in en motion om att kommunen ska införa ett inköpsförbud mot hygien- och rengöringsartiklar som innehåller mikroplaster. Mikroplaster i de här produkterna används för att förbättra konsistensen eller som slipmedel. Men när de kommer ut i haven, för plastpartiklarna är i mikroskopisk storlek och stoppas inte av vanliga reningsverk, då blir de fiskmat. Fisken väljer hellre plast än plankton och resultatet är att den går mot en säker död. Det här har forskningen visat och det uppmärksammades av Vetenskapsradion i ett inslag.

Vi kan ju inte ha hav fulla med skräpfisk eller plastfiskar! Mikroplasten måste stoppas och en väg är då att begränsa användningen, vilket jag försöker göra genom motionen.

I dagens ledare i Katrineholms-Kuriren uppmärksammas min motion. Motionen bedöms "ambitiös, men ogenomförbar", vilket jag förstås finner mycket märkligt. Jag har redan skrivit en replik som skickats iväg till ledarredaktionen.

Det är klart att det är genomförbart! Andra har gjort det, varför skulle Katrineholm inte kunna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar