Trafikens nollvision har fört mycket gott med sig. Det är en vision om att noll personer ska dödas i trafiken. För att nå detta högt satta mål har en rad vägar byggts om och försetts med mitträcke. Det är bra för dem som färdas där och hastigheterna kan höjas. Problemet är när nya fordon ska komma in på vägen eller korsa den. För att inte tala om gångtrafikanter och cyklister.
I oktober invigdes den efterlängtade östra förbifarten i Katrineholm. Det blev en två-ett väg och bitvis ett-ett väg. Det blev bra, men inte i alla stycken lyckat. Hastighetsbegränsningen blev inte så begränsad som den borde vara på vissa sträckor.
Centerkvinnorna i Stora Malm beslutade därför på sitt årsmöte att skriva brev till Trafikverket. Så här blev resultatet:
"Centerkvinnorna i Stora Malm vill rikta Trafikverkets uppmärksamhet på bristerna i trafiksäkerheten, när det gäller den nya förbifarten samt sträckningen av väg 55/56 från östgötagränsen till Katrineholm.
Hastighetsbegränsningen måste ses över och sänkningar göras vid fler vägkorsningar än enbart vid Strångsjö. Det finns flera trafikfällor. En av dem är korsningen Björkvik/Ändebol, där skolbussar i linjetrafik korsar riksvägen flera gånger under dagen utöver den vanliga biltrafiken. Sikten är skymd och hastigheten på väg 55/56 100 km i timmen.
Hastigheten bör även begränsas vid den gamla avfarten till Katrineholm, som även den trafikeras av linjebuss.
Utöver detta stora behov av hastighetsbegränsning på dessa sträckor, så skulle trafiksäkerheten öka väsentligt med en avkörningsfil på riksväg 52 från Katrineholm och mot Forssjö (väg 546). Det skulle finnas utrymme för detta, om vägbanken fylldes ut något.
Vi önskar att de beskrivna förslagen genomförs innan några olyckor sker."
Jag började som städhjälp
10 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar