lördag 10 december 2011

Lyckligt liv utan manualer

Det är roligt med Nobelpris och nobelpristagare. Ibland är vetenskapen så svårbegriplig att jag håller med min farmor som en gång sa: "hur ska de få plats med allt i huvudet", fastän uttalandet då handlade om barnbarnens fortsatta studier på en något högre nivå.

I dag delas det delade fysikpriset ut till Saul Perlmutter. Dagens Nyheter uppmärksammar fysikprismottagaren med en helsida i tidningen. Där framgår det att Perlmutter är fascinerad av manualer.

"Jag älskade manualer", säger Saul Perlmutter, "till exempel minns jag manualen för en folkvagnsbuss som vi köpte när jag var åtta år. Jag tyckte det var väldigt konstigt att det inte fanns en liknande manual som förklarade hur hela världen fungerade."

Karin Bojs, vetenskapsredaktör på DN, försöker få till det att Perlmutter skapat en sådan manual, men blir bestämt avvisad.

"På sin höjd har jag skrivit en sida i manualen för universum. Men som vuxen har jag också förstått att man kan leva ett lyckligt liv utan att ha manualer för precis allting."

Tänk så vis en Nobelpristagare kan vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar