söndag 18 december 2011

Min bil tålde inte bensin

Läser i Dagens Nyheter artikeln med rubriken "Min bil tålde inte sprit".

Bilen i artikeln är ungefär en sådan som jag har, men min bil tålde inte bensin ungefär så här års för ett år sedan. Jag kör på etanol och hade i hastigheten inte hunnit tanka innan jag gav mig av på min resa mot Nyköping. Det skulle väl inte vara några problem att tanka etanol där, tänkte jag. Men det var det. Där det fanns etanol, var den avstängd. Jag valde därför oklokt nog att inte köra vidare i jakten efter etanolen, utan tankade bensin.

Detta gjorde min bil förvirrad. Den ville helst inte starta. För säkerhets skull stod den i garaget och då jag tänkte att startproblemen kanske hade med batteriet att göra, begärde jag starthjälp av bilbärgningen. Garaget fylldes med bensinavgaser, bilbärgaren plågade bilen och så... startade den! Fel på batteriet var det nog inte. Däremot var problemet detsamma vid nästa tur, eller otur, med bilen..

En bil som man inte vet när den går eller om den går, kan man inte ha. Därför var nästa åtgärd ett verkstadsbesök, där man efter ganska många om och men fann på att bilen blev förvirrad av att alla värden inte stod rätt till i bränsletillförseln.

Jag tror alltså inte att det var problem med spriten, snarare med bensinen, som utlöste det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar