torsdag 8 december 2011

Kvinnornas fredspris

Jag har uppmärksammat det tidigare, och jag gör det gärna en gång till, att i år är det kvinnorna som får Nobels fredspris.

Dagens nyheter har i dag en mycket läsvärd artikel om en av de prisbelönta kvinnorna, Leymah Gbowee. I artikeln, som jag inte kan hitta på nätet, men det kan bero på att jag söker dåligt, beskrivs hur kvinnorna i Liberia tröttnade på de ständiga krigen och protesterade genom att sätta sig ned vid fiskmarknaden i Monrovia.

"Jag tror att kvinnor har en viktig roll att spela i fredsprocesser. Vi tillför andra idéer och har en annan världsbild när det gäller hela diskussionen om fred och säkerhet", säger Leymah Gbowee i artikeln.

Hon förklarar också varför Nobelpriset varit viktigt att få:

"Nu kommer folk att lyssna mer uppmärksamt. Varje uttalande når en större publik. Det är det som är så vackert med ett Nobelpris".

Jag kan bara instämma, det är väl formulerat och sant!

Övriga kvinnor som delar årets Nobelpris är Ellen Johnson Sirleaf och Tawakkul Karman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar