lördag 16 oktober 2010

Var glad, var glad!

Om lite drygt en månad är det första advent. Första advent är en stor kyrkohögtid med många klassiska psalmer och körverk. Sedan min körperiod mimar jag gärna med i de stycken jag kan. Ett av dem är "Gå Sion din konung att möta". I en av verserna skulle andrasopranen sjunga "var glad, var glad".

Jag var egentligen inte så glad, eftersom min sångarinsats brukade inskränka sig till att hinna lära sig melodistämman. Nu skulle jag hinna lära mig något mer.

Samtidigt gjorde jag ett jobb om Stig Wiklund, optimistkonsult som gästade LRF Konsult för att lära ut mental träning.

Kontentan var att man skulle vara GLAD, för då blev man glad. Positiva tankar blev självuppfyllande. Så "Var glad, var glad" satt som gjutet i hjärnan under den vakna delen av dygnet!

Nu, mer än 15 år senare, dyker han upp igen på Centerpartiets eftervalskonferens i Stockholm. Lika GLAD och påfrestande...

Det är bara att ta upp läsarpsalmen på nytt och bli glad, se det positiva i samhället och ta vara på det som är bra, för att kunna göra det bättre.

För oj vad vi skrattade under hans föreläsning! Det måste sätta sina spår! Centerrörelsen kommer att leva vidare, åtminstone 100 år till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar