söndag 3 oktober 2010

Kulturarvet och framtiden

Vem är jag? Det är en ytterst klassisk fråga som hör samman med livet.

Vem jag är beror självklart på många olika faktorer. Jag ska inte försöka teoretisera det hela mer än nödvändigt. Men vem jag är beror på vilken kultur jag kommer ifrån och i vilken kultur jag lever. Vi har alla ett kulturarv att förvalta och det ser också olika ut, beroende på var vi är födda och lever. Vår historia bakåt är viktig för framtiden. Då handlar det om all historia, inte bara vår egen alldeles runtomkring oss. För det är historiska skeenden som har format oss som människor.

Om kulturarvet och framtiden skriver Björn Magnusson Staaf så klokt om på DN Debatt idag, söndag. Läs och begrunda. Hans tankar är viktiga i det politiska Sverige, där Sverigedemokraterna nu försöker kapa och ta patent på viktiga nyckelbegrepp i det svenska samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar