söndag 14 februari 2010

Lillebrorssamhället kan vara värre

Storebrorssamhället är inte alltid det som vi tror. Lillebrorssamhället kan faktiskt vara värre. (Hur har jag det nu med genusglasögonen, är de oputsade? Men man talar faktiskt aldrig om att Storasyster ser dig, det är alltid bröderna som är värst.)

Peter Wolodarski skriver i en ledarkrönika i Dagens Nyheter om Storebrors- och Lillebrorssamhället. Det handlar om myggor och elefanter, hur vi gärna låter oss uppröras över att vår integritet hotas av övervakning medan vi samtidigt blottlägger oss själva - frivilligt - och nästintill in på bara kroppen genom att lägga ut material på olika former av sociala media som Facebook.

Dubbelmoralen är tydlig. Samtidigt finns det ett tydligt personligt ansvar. Den som har fingrarna vid tangenterna måste ta ansvar för det som publiceras. Ingenting "försvinner" från internet, det finns där som ett elektroniskt avtryck. Det gäller att göra de rätta avtrycken och att ha omdöme nog att avgöra vad som bäst bör behållas för dig själv.

3 kommentarer:

  1. Är det inte lite magstark att ens jämföra när man frivilligt VÄLJER att blottgöra VALDA delar av sig själv eller sitt privatliv, med när staten stövlar in och tvångskonfiskerar ens privtakorrepsondens som i fallet FRA? Eller när staten kräver att mina privata kontaker sak lagras och sparas tillsammans med var jag befann mig vi varje givet tillfälle, som i fallet datalagringsdirektivet.

    Den avgörande faktorn är det fria valet, att själv äga sitt liv. Att någon sedan inte kan överblicka konsekvenserna av sitt eget agerande, det är en helt annan diskussion.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag hoppas att du har läst krönikan som jag hänvisar till. Jag tycker att den på ett bra sätt redogör för att det finns problem med både storebrors- och lillebrorssamhället. Det finns en poäng där som handlar om ansvar.
    Inger

    SvaraRadera
  3. Jag skriver också om frågan: Storebror och lillebror

    Angående genus kommer begreppet Storebror från romanen Nineteen Eighty-Four, som jag starkt rekommenderar alla att läsa. Hur som helst är det inte alls konstigt att man inte talar om Storasyster.

    SvaraRadera