tisdag 17 februari 2009

”Mitt” första betänkande

Yttrandefrihetskommittén överlämnade i dag sitt första delbetänkande till justitieminister Beatrice Ask. Ett exemplar av utredningen har dimpt ner i min brevlåda, eftersom jag är en av ledamöterna som arbetat fram förslaget. I ärlighetens namn ska väl sägas, att det är kommittésekreteraren som stått för de allra flesta raderna, men utredningen kan ändå sägas innehålla ”spår av” mig i någon ordvändning eller förklaring. (Du får nog leta länge, för det är bara jag som vet var jag har satt mina spår…)

Det viktigaste är nu inte detta, utan att vi i utredningen föreslår att källskyddet skärps. Den som utnyttjar sin meddelarfrihet, alltså rätten att ta kontakt med media och vara anonym med sina avslöjande, ska inte utsättas för repressalier. För att stärka meddelarens rätt jämställs alla offentliganställda. Det blir straffbart med alla försök att utsätta en meddelare för repressalier, oavsett om personen är anställd inom staten eller kommun eller landsting.

Det är en bra skärpning. Det tycker vi som vill fortsätta att leva i ett öppet samhälle, där missförhållanden ska kunna avslöjas utan att avslöjaren i sin tur blir straffad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar