söndag 22 februari 2009

Går av stapeln

Ibland går jag in i min roll som språkpolis, vän av Ordning eller helt enkelt värnare av det svenska språkets korrekta användning. Allt som oftast går jag naturligtvis själv i fällan, för det är sällan någon är ofelbar, i synnerhet inte den som gett sig in i bloggvärlden, där allt ska gå snabbt, snabbt, snabbt.

Jag läste alldeles nyligen om ett evenemang som ”skulle gå av stapeln”. Nu är det bara fulla brädgårdsarbetare eller nydöpta fartyg som kan gå av stapeln, brädstapeln eller stapelbädden varifrån fartyget avlöper.

De allra flesta stapelavlöpningar går bra. När det handlar om fartyg, alltså. Jag har dock varit med om ett där fartyget frös fast och vägrade gå av stapeln. Det handlade om Uddevallavarvets allra sista fartyg, som först vid tredje försöket och med bogserbåtars hjälp drogs av stapeln.

Det kändes som en stilla protest över en epok som var slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar