fredag 13 februari 2009

Få sörmlänningar på EU-listan

Ja, så var rubriken i gårdagens inslag i P4, Radio Sörmland - "Få sörmlänningar på EU-listan".
Jag är en av de få, när jag kandiderar på Centerpartiets lista i valet 7 juni.
Men jag vill hellre höra det som "hur får vi sörmlänningar på EP-listan". För det handlar inte bara om att vi inte är så många som vill kandidera, utan om att väcka ett engagemang för Europaparlamentsvalet. (Det är för att det är Europaparlamentsval som jag använder EP som förkortning.)
EU borde beröra ännu mer. Det är en del av vår vardag. Det är EU som kan förena länderna runt Östersjön i arbetet att skapa ett levande hav. Det enda landet som har östersjöstrand och som inte gränsar till det bräckta havet är Ryssland. Tillsammans går det att bli vassare i miljöarbetet. EU är ett redskap. Jag vill därför använda EU och bli en röst för Östersjön i Europaparlamentet.
Att vi är få sörmlänningar på listan går endast att förändra på sikt. Men att få röster som talar för oss och vårt närmaste hav går att ordna 7 juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar