fredag 30 maj 2014

Sån't som jag inte förstår...

... är varför det är så många opinionsundersökningar? Dagen efter valet till Europaparlamentet kom SCB. I dag var det återigen en undersökning som presenterades.

Allihop så tätt efter att hälften av svenskarna (stort bortfall) har gått till valurnorna och verkligen sagt vilka partier de vill stödja.

Måste undersökningarna komma så tätt? Hur trovärdiga är de? Särskilt som jag vet att några undersökningar måste grunda sig på paneler som först frågar om vilka affärer som jag handlar i eller vad jag tycker om frukostprodukter för att senare fråga om jag röstade på valdagen och sedan på vilket parti jag skulle rösta i dag.

Jag tycker att man måste ta alla undersökningar med en stor skopa salt. En nypa är för lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar