tisdag 25 februari 2014

Matlådorna hetast på mötet

Den mest intensiva debatten blev det kring min interpellation om kommunen har koll på äldrematen. Det var flest personer som var uppe i debatten och stundtals hettade det till ordentligt. Särskilt när debatten kom in på frågan om vad kommunen gör för att ta reda på om vad mottagarna tycker om maten.

Här följer mitt inledande inlägg:

"Ordförande, fullmäktigeledamöter, åhörare!
Jag vill börja med att tacka Johan Hartman för svaret, på min interpellation om Katrineholm har koll på äldrematen. Jag skrev den som en uppföljning av Sveriges Televisions matserie, där man hade frågat landets kommuner om den matservice som man erbjuder. I korthet ville jag ha reda på om Katrineholm hade svarat på enkäten, om matlådorna som skickas ut är näringsberäknade och om man följer upp hur mottagarna använder lådorna.

Först vill jag säga att det är bra att Katrineholm är med och svarar på de enkäter som skickas ut och jag kan förstå att det blir en hel del.

Den här enkäten var lite viktigare än andra, kanske till och med livsviktig, eftersom den handlar om mat som sänds ut
till personer som inte kan laga sin mat själv.

Det är också positivt att näringsinnehållet är beräknat för lådorna.

Men det förutsätter en hel del saker. Det förutsätter att näringsinnehållet är detsamma efter uppvärmning i mikrovågsugn eller om matlådan inte äts upp på en gång och sparas till en annan måltid eller rent av till en annan dag. Hur är det då?

Det är ju jätteviktigt att redan vid matlagningen – produktionen, om man vill säga det ännu mer tekniskt – tänka på den som ska äta matlådan. För det är ju först när maten har landat i magen som den kan göra nytta.

Alla vet vi väl hur väl man kan förstöra den bästa råvara genom att inte laga till den rätt och smakfullt.

Den tredje frågan, om vilken uppföljning som görs av matlådorna svarar Johan Hartman inte alls på. Det tycker jag är lite tråkigt. För så stor är väl ändå inte kommunen, utan att Johan Hartman kunde ta reda på vad en annan förvaltning har för synpunkter på detta och få med det i svaret?

Eller är det möjligen så att Katrineholm tillhör den majoritet av Sveriges kommuner som inte har någon uppföljning alls? ”Bara var tionde kommun följer upp äldrematen”, enligt SVT.

För frågan, eller kanske rättare sagt svaret, är oerhört viktig. Vi i Centerpartiet har den erfarenheten att det inte är maten i sig som avgör om den är god eller äts upp. Det handlar mer om omständigheterna när den serveras. Få tycker att det är roligt att äta ensamma. Maten smakar oftast bättre i sällskap och ännu bättre om den har lagats på plats och med möjlighet att sätta en egen prägel på resultatet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar