tisdag 17 december 2013

Bertil får vänta på Bertil-bo

Nej, det blev inte något gehör för min och Centerpartiets motion om ett Bertil-bo, när kommunfullmäktige i Katrineholm höll årets sista sammanträde. Bertil får vänta ett tag till på sitt framtidsboende. Centerpartiet lär dock inte glömma frågan!

Så här yttrade jag mig i debatten:

"Ordförande, fullmäktigeledamöter, åhörare!
Det är ungefär ett år sedan idén om ”Bertil-bo” dök upp inom Centerpartiet. Ursprunget till motionen är, som jag har sagt tidigare här i fullmäktige, inte den gamle sångaren Bertil Boo, utan det handlar om hur vår Bertil, C-Bertil som jag brukar kalla honom, vill bo när han blir lite äldre än han är nu. Jag som har möjlighet att motionera här i fullmäktige och lägga förslag satte fler ord på tankarna.

I grunden handlar denna motion om att planera för och bygga in gemenskap i samhället genom att bygga ett multihus, där förskola och skola inryms i samma hus som bostäder för äldre. Tanken är att det ska bli dagliga möten mellan människor som annars aldrig skulle ha mötts. Ung träffar gammal, lokaler utnyttjas bättre, när de kan användas fler timmar om året

Jag är glad över att motionen har fått en mer gedigen beredning än tidigare, men jag är fortfarande besviken över att nämnderna och kommunstyrelsen inte är framsynta nog att se motionens fördelar och börja planera för ett ”Bertil-bo”, där Katrineholm går före övriga Sveriges kommuner.

Jag vill också rätta till det missförstånd som tydligen har uppkommit på beredningsvägen. I motionen talas om förskola och skola upp till gymnasiet. Det har aldrig, som bildningsnämnden anser, varit tal om att multihuset skulle inrymma även gymnasieutbildning.

I samtliga yttranden över motionen finns argument som talar för att ”Bertil-bo” kan vara en möjlighet för att bygga in möten i vardagen som inte skulle ha skett annars.

Vård och omsorgsnämnden talar i sitt yttrande om det sociala kapitalet som måste skapas på ett annat sätt än genom att bygga särskilda hus.

Jag vill påstå att det är tvärs om. Det är genom att vi bygger särskilda hus – ett hus där vi har förskola, ett annat där vi har skola – ibland kan dessa ligga bredvid varandra – och så helt andra hus som våra äldre med hjälpberoende bor i, som gör att det sociala kapitalet aldrig skapas. För hur ska vi kunna mötas naturligt över generationsgränserna om vi inte möts i vardagen? Det är just vardagsmötena som det handlar om, att som äldre veta att jag är inte ensam, jag kan gå till matsalen, till hobbylokalen, gymmet eller någon annan gemensam lokal och veta att där finns personer som jag känner och är vänner med. För barn och ungdomar kan det vara tvärtom, här finns äldre som har tid att lyssna och som har erfarenheter av livet.

Alla vet att ensamheten är ett stort problem i dagens samhälle och att den ofrivilliga ensamheten är ett hot mot folkhälsan. Vi vet också att den psykiska ohälsan bland unga ökar, trots att vi materiellt sett har det så mycket bättre än vad någon generation har haft det tidigare.

Att börja planera för byggandet av ett ”Bertil-bo” kan vara en del av lösningen på båda dessa frågor, att bygga ett samhälle för en gemenskap där alla behövs.

Jag yrkar därför bifall till min och Centerpartiets motion om att planera för ett byggande av ”Bertil-bo”."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar