tisdag 31 december 2013

Numera bekant med Ove

Många har pratat om den. I helgen har jag läst den, En man som heter Ove.

Om allt som jag hade hört och läst om boken skulle ha varit sant, så hade jag skrattat ihjäl mig under läsningen. Det gjorde jag inte. Det är definitivt en bra bok, men så överdrivet rolig är den inte. Boken är mer tragisk. Den skildrar hur Ove blir Ove genom en rad dramatiska händelser i hans liv, men hur livet ändå vänder blad och går vidare så mycket att hans samlade livserfarenheter kommer till stor nytta. Ungefär så.

Sedan kan jag nog utan en djupare analys finna stora likheter med helgens andra mest omtalade roman, Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann. Båda romanerna har dubbla historier och är lite drastiska.

Men trots allt - bekanta dig gärna med Ove. Det är en intressant person, trots sin "vanlighet".

1 kommentar:

  1. Jag läste färdigt om Ove i går, håller med dej om innehållet. Har inte läst hundraåringen, men jag tänker se filmen.

    SvaraRadera