måndag 16 september 2013

Tänker kyrkovalstankar

I går var det kyrkoval och valdeltagandet var i stort sett, vad jag kan förstå av de rapporter jag har läst, i stort sett lika lågt som vanligt. Inte ens en femtedel bryr sig om vad som händer och vilka som ska se till att det händer i den kyrka som de är medlemmar i. Det är lite konstigt, kan jag tycka.

En del har förundrat sig över kyrkovalet, inte minst över dess kostnader. Ja, demokrati kostar. Det allra mest demokratiska är förstås om alla medlemmar skulle kunna samlas samtidigt och bestämma. Men det blir ogörligt, det finns inte så stora lokaler att de skulle räcka till för alla och hur skulle alla kunna komma till tals inom skälig tid? Nej, det måste till någon sorts representation.

Nu är den frågan avgjord, hur representationen ska se ut, för de närmaste fyra åren. För min del återstår det att se om de som röstat tyckt att de med ett kryss vill att jag bidrar till Svenska kyrkans framtid. Mandat finns i alla fall för Centerpartiet i de val som jag har ställt upp i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar