lördag 17 april 2010

Lund om en vecka

Mot slutet av nästa vecka är det dags för Centerkvinnornas förbundsstämma i Lund. Det ska bli riktigt, riktigt roligt!

För första gången har jag med en motion till Centerkvinnornas stämma. (Jag har motionerat tidigare till Centerpartiets stämma.) Motionen handlar om ett gemensamt högkostnadsskydd för kommuner och landsting för sjukvårdande behandling. Frågan har blivit aktuell efter det att kommunerna har tagit över hemsjukvården från landstinget. Så skedde i Sörmland i samband med årsskiftet.

För den enskilde skulle förändringen förenkla. Det har nog blivit så, men samtidigt har växlingen fått ekonomiska konsekvenser för den enskilde. Det har blivit dyrare och sjukvården har delvis blivit biståndsbedömd.

Om detta har jag försökt berätta i motionen, där jag kräver att Centerkvinnorna ska arbeta för ett gemensamt högkostnadsskydd - alltså att man ska kunna räkna in besöket som sjuksköterskan i hemsjukvården gör i det vanliga högkostnadsskyddet.

Jag måste dock ha uttryckt mig luddigt, för Centerkvinnornas förbundsstyrelse föreslår att motionen avslås.

Jag hoppas att diskussionen kan vända i beredningsgruppen och sedan på debatten på stämman.

För det är en rättvisefråga. Övertagandet av hemsjukvården skulle vara till den enskildes fördel. Nu blir det delvis till dess nackdel. Men fördelen är att nackdelen kan rättas till!

I Lund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar