tisdag 22 september 2009

TGOJ igen

Tåg, och speciellt att återuppta persontrafiken på hela TGOJ-banan genom Sörmland har upptagit en stor del av min tid de senaste månaderna. I tidigare inlägg har jag berättat om andra tågstrider.

I morgon kommer infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) till Katrineholm för att inviga en "två-ett"-väg. Innerst inne tycker jag att det är en alldeles onödig satsning. Alltså om bilisterna körde som folk, höll sig till hastigheten och i övrigt var osedvanligt kloka och sansade, då skulle ombyggnaden inte ha varit nödvändig. Men nu är ju förarna som de är och då är "två-ett"-vägar bra för att minimera olycksriskerna.

Jag har dock inte möjlighet att träffa "min" minister, eftersom länstrafikens styrelse sammanträder samtidigt. Det är där jag ska få ägna mig åt TGOJ igen. Det är nämligen dags för länstrafiken att yttra sig över regionens transportinfrastrukturplan. Yttrandet kan också få innehålla spår av järnväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar