torsdag 17 september 2009

Köksborden utrotningshotade?

Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund skriver på dagens DN debatt om diskussionerna som förs bland vanligt folk vid köksborden.

Men finns verkligen den verklighet Hägglund beskriver? Finns köksborden? Är det inte mobiltelefonen som har ersatt köksborden som "platsen" för vardagssamtalet?

Man håller mer och mer kontakten via mobiltelefonen, som i stort sett är lika viktig som tandborsten.

Jag började tänka så här, när jag kom hem en dag för några veckor sedan och utanför porten möttes av grannflickan som pratade med sin mamma i mobilen, trots att mamma sannolikt befanns sig innanför ytterdörren bara en våning upp.

Kanske kopplade jag snett. Kanske fanns en annan förklaring, men jag tror, av det som jag har sett och upplevt, att mobilen ersatt en del av samtalen öga mot öga.

Vad det betyder för framtiden, kan det finnas anledning att fundera vidare över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar