Under min CUF-ungdomstid stred jag för att rädda Bohusbanan. Då handlade det framförallt om Lysekilsbanan, avstickaren från Bohusbanan som gick ut till hamnstaden. Men hela Bohusbanan, från Göteborg i söder till Strömstad i norr var hotad.
Persontrafiken på Lysekilsbanan upphörde tyvärr, men fortfarande går det att åka tåg på Bohusbanan. Den är en viktig länk i kommunikationerna. Inte blir Bohusbanan sämre av att en av banans främsta förespråkare i dag är kommunikationsminister, nämligen Åsa Torstensson.
Lite som Bohusbanan är TGOJ-banan här i Sörmland. Den är trafikerad, men det går inte att åka persontåg hela sträckan Eskilstuna-Oxelösund. Persontågen längs banan stannar i Flen och tar sedan vägen via Katrineholm mot Norrköping. (Det är vi i och för sig glada över i Katrineholm.) Men det är ju ett slöseri att inte använda de lagda spår som redan ligger till att även köra människor på ett klimatsmart sätt mellan Eskilstuna och Nyköping/Oxelösund.
Nu finns chansen på nytt att göra de investeringar som behövs för en nystart. Persontrafiken på TGOJ-banan upptar en del av min tid. Nu gäller det att kämpa för att få in TGOJ-banan i regionens infrastrukturplan till regeringen. Det är nu möjligheten finns.
Jag började som städhjälp
8 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar