måndag 14 september 2009

Skymmer sakfrågorna i kyrkovalet

Debatten från tidigare val om att partipolitik inte hör hemma i Svenska kyrkan har blivit ännu mer intensiv i årets val. Det är mycket tråkigt, för det skymmer de sakfrågor som i stället borde diskuteras.

För vad väljarna rimligen borde vilja veta, är vad de olika nomineringsgrupperna och kandidaterna vill göra för kyrkan. Vad står det i programmen? Vad kan de enskilda kandidaterna uträtta?

Dessa frågor lämnas därhän. I stället ifrågasätts kandidaterna från de nomineringsgrupper som har sina moderpartier bakom sig. Är de verkligen kristna?

Det är ovärdigt att förminska kandidaterna på detta sätt. Dessutom är det osant.

Kandidater, som jag, ställer upp för att verka för kyrkan. Att jag ställer upp under nomineringsgruppen Centerpartiets namn är självklart. Jag har ingen anledning att gömma mig under något samlingsnamn, när jag är Centerpartist och står för en öppen folkkyrka för dem som tvivlar, söker och tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar