onsdag 2 maj 2012

En hälsning från andra sidan

Ibland får man alldeles oväntade hälsningar. En sådan fick jag alldeles nyss, då jag försökte söka efter en av mina riksdagsmotioner. Bland sökningarna kom det en hänvisning fram till ett riksdagsprotokoll från 1975/1976. Den som hade talat var riksdagsledamot Lennart Mattsson, Centerpartiet. Han benämndes dessutom "Lennart Mattsson, Lane Herrestad".

Lane Herrestad, det är socknen Herrestad i Lane härad. Det är min pappas hemsocken i Uddevalla kommun. Jag har också en alldeles speciell relation till Lennart Mattsson. Under en sommar skrev han ledare åt Uddevalla-Posten och jag hade det stora nöjet att varje vecka åka hem till Lennart och hämta hans manus. Det var minsann en belevad man, som gärna delade med sig av sin klokskap. Bland annat kommenterade han vad som krävs av ett bra tal. Man kan inte tala om för många saker, för det kommer ingen att komma ihåg. Fast det som många ofta fastnar för, det är vad som inte sägs...

Lennart Mattsson har sedan länge lämnat den här sidan. Men hans minne lever bevisligen och är sökbart på nätet. Det kändes tryggt med en hälsning från andra sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar