onsdag 2 mars 2011

Ny motionsslakt

I dag har det varit kommunstyrelsesammanträde med åtta till fem. Många föredragningar toppat med ett beslutssammanträde, där motioner "slaktades" på löpande band.

Min motion, om Fogelstadskvinnornas plats i historien, avslogs av majoriteten i kommunstyrelsen.

Jag kan förstå att Socialdemokraterna och Moderaterna, som sällan vill bifalla någon motion från oppositionen, avslår även denna, men jag har svårt att förstå att de inte ens kan hitta på något hållbart motiv till avslaget.

Mina yrkanden bryr man sig helt enkelt inte om att ta ställning till. Det tycker jag är nonchalant.

Det jag yrkade i motionen var:

"Katrineholms kommun ska låta KFV Marknadsföring ta fram en permanent utställning om Fogelstadkvinnorna och Kvinnliga Medborgarskolan i Fogelstad, Julita, med placering i kulturhuset Ängeln. Medel till detta ska ingå i det årliga marknadsföringsanslaget.
Katrineholm ska låta kultur- och turismnämnden ta fram ett förslag till konstnärlig utsmyckning av Lövåsens äldreboende som påminner om Fogelstadkvinnornas betydande verksamhet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar