tisdag 22 mars 2011

Ingen plats för Fogelstadkvinnorna

Nej, det finns inte någon plats för Fogelstadkvinnorna och den kvinnliga Medborgarskolan på Fogelstad i Julita.

Majoriteten i kommunfullmäktige i Katrineholm avslog igår kväll min motion i frågan.

Så här argumenterade jag för saken:

"Den här motionen handlar om Fogelstadskvinnornas plats i Katrineholms historia, om vilken plats vi vill att de ska ta och ha.

Därför är jag förstås besviken över svaret – att motionen avslås. Jag tycker nämligen att Fogelstadkvinnorna förtjänar en bättre behandling än så.

Jag förstår självklart att Majoriteten – Socialdemokrater och Moderater – inte kan bifalla en motion som kommer från oppositionen. Däremot kan jag inte förstå, varför motionens att-satser inte får en seriös behandling.

Det hade i alla fall varit att ta motionen och – motionären – på allvar.

Vad är det som gör att KFV Marknadsföring inte kan få lov att ta fram en permanent utställning? Det finns inte en rad om det i motionssvaret.

Vi har diskuterat det tidigare i kommunfullmäktige om Fogelstadskvinnorna skulle kunna få komma in på kulturhuset Ängeln i form av en fast utställning. Då var det ett initiativ från Miljöpartiet som avslogs. Nu är det Centerpartiets tur.

Det tycks finnas två invändningar. Den ena är att det inte ska finnas några fasta utställningar i kulturhuset Ängeln, den andra att Kulturföreningen Fogelstad inte är intresserad.

Vi kan diskutera hur länge som helst om vad som är en fast utställning eller hur omfattande den behöver vara för att i detta fall göra föregångskvinnorna rättvisa. Jag är inte säker på att vi får någon samsyn om detta.

Den andra invändningen är märkligare. Kommunen borde väl uppskatta Fogelstadkvinnorna oavsett om kulturföreningen är intresserad eller inte? Inte har kommunen frågat någon förening för att sätta upp fotografierna i Lövatunneln? Om kommunen vill kan den uppmärksamma dessa föregångskvinnor. Problemet är att majoriteten inte vill.

Den andra att-satsen handlar om att låta den konstnärliga utsmyckningen till Lövåsens äldreboende påminna om Fogelstadkvinnorna. Inte heller den att-satsen behandlas hederligt. Kultur- och turismnämnden bara låtsas som att den inte finns att ta ställning till.

Jag är som motionär självklart besviken. Inte kanske att motionen är avslagen, det får jag leva med, eftersom den så att säga ”kommer från fel håll”. Nej, jag är besviken över att jag inte får den seriöst behandlad. Jag saknar argumenteringen för varför det skulle vara omöjligt med permanent utställning och att låta den konstnärliga utsmyckningen av Lövåsens äldreboende ha anknytning till Fogelstad.

Jag yrkar härmed bifall till motionen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar