tisdag 22 mars 2011

Ingen ÖP den här mandatperioden heller

Äntligen kom svaret från byggnadsnämndens ordförande Erik Liljencrantz (M) på min interpellation om Översiktsplanen i Katrineholm.

Summan av kardemumman är att det inte hinner bli någon Översiktsplan under den här mandatperioden heller. Enligt svaret från Liljencrantz ska den sista delen, den om landsbygden, hanteras under 2014. Med den hastighet som har präglat processen hittills, så kommer 2014 att gå åt. Därmed drar jag slutsatsen att en ÖP inte kan vara klar ens då.

Här lägger jag in vad jag sa i debatten:

"Vi i Katrineholms kommun ska vara GLADA! Vi har en ordförande i byggnadsnämnden, Erik Liljencrantz, som har humor.

För jag kan ingenting annat göra än att skratta åt det svar som jag har fått på den interpellation som jag lämnade 12 januari i år om kommunens kommande Översiktsplan och som jag fick ett svar per mail i fredags, strax före lunch.

Men det kanske inte är det riktiga svaret? Det är ju inte diariefört och det är inte daterat? Dessutom liknar det mer ett e-brev än ett seriöst svar på en viktig interpellation.

Det är ju också mycket märkligt att svaret kommer så sent. På två månader borde det väl ha gått att få fram ett svar i så god tid att det kunde ha varit med i fullmäktigehandlingarna till alla ledamöter?

Någon på stadsarkitektkontoret kunde väl ha hjälpt till att få fram ett svar inom två månader?

Nåväl. Interpellationen handlar om Katrineholms kommuns Översiktsplan. Alla kommuner ska enligt plan- och bygglagen ha en aktuell kommuntäckande översiktsplan, där övergripande planeringsfrågor och allmänna intressen tas upp. Översiktsplanen är kommunens avsiktsförklaring.

Katrineholms gällande Översiktsplan är från förra århundradet. ”Få har sett den och än färre från dagens kommunfullmäktige har varit med om att ta fram dokumentet.”, skriver jag i interpellationen.

För att få veta nyvalde ordförandens syn på Översiktsplanens betydelse och hur arbetet (eventuellt) fortskrider, ställde jag tre konkreta frågor i interpellationen:

Vilken betydelse anser du att Översiktsplanen har för Katrineholms kommun?

Vilken status har arbetet idag, prioritering och läget i processen?

När kan Katrineholms kommun ha en ny ÖP som uppfyller kraven enligt PBL?

Byggnadsnämndens ordförande Erik Liljencrantz svarar bara delvis på mina frågor. Det är självklart bra att nämndens ordförande håller med om att ”översiktsplanen har stor betydelse för vår möjlighet att forma och driva kommunens långsiktiga utveckling” – ett annat svar vore märkligt. Dock tycker jag att det är lite knapphändigt, särskilt som det ju inte finns någon aktuell ÖP i kommunen idag.

Att arbetet är ”prioriterat” är positivt, men vad betyder det? Enligt den plan som byggnadsnämndens ordförande presenterar i svaret, så kommer Katrineholms kommun inte heller efter den här mandatperioden att ha någon ny Översiktsplan.

Sedan blir jag allvarligt oroad, när ordföranden i byggnadsnämnden inte kan påverka processen. Ställde inte moderaterna några krav för att gå med i majoritetsstyret? Har du överhuvudtaget inte någon möjlighet att påverka nämndens arbete? Är det en happening varje gång ni sammanträder? Jag trodde att byggnadsnämndens verksamhet visserligen var planlagd, men ändå fullt påverkbar.

Nej, det här svaret kan inte göra någon nöjd."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar