torsdag 13 januari 2011

Möjlighet överklaga betyg

I går lades förslaget fram att betyg skulle bli möjliga att överklaga. Förslaget finns i en utredning, som redan har fått både ris och ros.

Jag tycker att förslaget förtjänar mest ros. Det bör vara möjligt att få sina betyg omprövade. Min erfarenhet är att betyg i vissa fall kan vara ett resultat av slumpens skördar. För egen del minns jag ett betyg särskilt, som jag bedömde som särskilt orättvist. Det var ett betyg i gymnastik. Jag är på intet sätt någon elitgymnast eller stor friidrottare. Jag är, eller var, skaplig på diverse sporter med boll, och hade en hygglig kondition. Jag deltog på alla gymnastiktimmar. Det tyckte jag skulle motivera mig att få betyget 3.

Det tyckte inte gymnastiklärarinnan. Hon satte en tvåa. Om nu lärarinnan tyckte att jag var värd en tvåa, då var det bara att ligga i för att förtjäna den.

Jag deltog alltså även i fortsättningen på alla gymnastiktimmar, jag förbättrade mig inte i redskap eller friidrott och jag var nog ungefär lika duktig med de bollar som stod till buds - fotbollar, handbollar, basketbollar eller volleybollar - som tidigare.

Efter tror jag två terminer hade jag en fyra i gymnastik.

Det här är förstås ingen vetenskaplig studie, det är bara min erfarenhet av ett nyckfullt betygsystem, där samma prestation bedöms högst olika. Jag var lika lite förtjänt av tvåan som jag var av fyran.

Men visst hade det varit intressant att kunna prova om betyget var rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar