torsdag 6 januari 2011

100 år av handlingskraft

När Centerpartiet hade 100-årskalas i Skövde fick jag i min hand Halland jubileumsbok "100 år av handlingskraft - Centerpolitik i Halland".

Jag har läst och begrundat. Det är en imponerande bok. Den skildrar partiets utveckling generellt, självklart med Halland som utgångspunkt. Men boken blir aldrig så "halländsk" att den förlorar mitt intresse.

Boken förklarar mycket om Centerpartiet för den som har en mycket kort historia i partiet eller som inte alls hunnit bekanta sig med partiet. Den handlar om hur partiet blivit som det blivit, om politiken och om politikerna.

Boken rekommenderas å det varmaste och jag gratulerar självklart Centerpartiet i Halland som lyckats ta fram en så fin historik som tål att läsas även utanför den halländska regiongränsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar