måndag 22 november 2010

Vecka mot tobak och matslöseri

Det finns gott om veckor och dagar. Den här veckan startar Folkhälsoinstitutet tobaksfria veckan.

Lantmännen utmanar till en aktion mot matslöseri, där det gäller att inte slänga någon mat under en vecka.

Båda satsningarna har ett mycket gott syfte. Dagens Nyheter skriver att myndigheternas satsningar på att få folk att sluta röka inte har haft någon effekt. Rökningen har snarare ökat.

Det är dystert. Ännu mer dystert är det att det är tjejer och kvinnor som står för ökningen av rökningen.

Jag har inget mirakelrecept. Det måste nog ändå fortsättas med kampanjer och information. Förebilder är självklart viktiga, liksom att arbetsplatser är rökfria.

När det gäller matslöseriet är det en annan sorts utmaning. Den första handlar om att tänka efter. Lagar jag lagom mycket mat? Tar jag till mig exakt det som går åt? Vad gör jag av resterna, när jag nu inte har hushållshöns eller en hushållsgris?

I dagens moderna samhälle är det svårare att låta allt komma till nytta än på självhushållets tid. Men det är inte omöjligt. Biogastillverkning är ju på ett sätt en ersättning till hönsen. Här blir matrester till energi. Kretsloppet sluts.

Olika veckor kan ha olika poänger. De väcker tankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar