måndag 15 november 2010

Kan innehålla spår av moderatpolitik

Dagen har innehållit budgetdebatt med kommunfullmäktige i Katrineholm. Det blev ett ganska långt sammanträde, med mest kritik riktad mot den nya majoriteten, bestående av socialdemokrater och moderater.

Jag är så egocentrisk att jag publicerar mitt ena anförande här:

"Ordförande, fullmäktigeledamöter, åhörare!

Jag har lagt ner lite tid på jämförande studier. Jag har roat mig med att läsa det program som Moderaterna gick på val på. Det är ett tungt program – hela 12 megabite – mest beroende på att Lars Härnström måste synas på bild 12 gånger på 20 sidor. Jag förstår att ett så tungt program inte kunde nå ut till väljarna via posten.

I programmet står det:

Det är viktigt att politiken respekterar Valfrihet.

Var hittar jag ordet valfrihet i Socialmoderaternas budget – För Katrineholms bästa?

Jo, det nämns sex gånger – och då i samband med ”valfrihetssystem”, alltså i samband med införandet av Lagen om Valfrihetssystem, LOV.

Inte så mycket valfrihet, Lars Härnström, inte lika mycket valfrihet som det fanns i ert valprogram.

Men det kanske är så, att budgeten ska förses med en varningstext – ”Kan innehålla spår av valfrihet?” Eller ”kan innehålla spår av moderat politik”?

I moderatprogrammet står det också: ”Men det krävs en ny politik! En politik som inte bygger på höga skatter, kommunala monopol, bidragsberoende och byråkratiskt krångel.”

Var hittar jag det i budgeten, Lars Härnström? Inte finns det några spår att skattesänkningar? Budgeten ser väldigt mycket ut som den brukar göra när Socialdemokraterna ensamma har haft hand om ansvaret.

Vidare står det:

”Det är inget självändamål att driva verksamheter i kommunal
regi.”

Och var hittar jag det i budgeten? Ska jag putsa glasögonen bättre, leta fram förstoringsglaset eller kanske ännu hellre mikroskåpet?

Moderaterna skriver också om att ”effektivisera den kommunala organisationen, ett första steg är att under mandatperioden genomföra en genomgripande och förutsättningslös översyn av kommunens förvaltningsorganisation.

Är det samhällsbyggnadsförvaltningen och koncernbildningen som är den genomgripande och – framförallt – förutsättningslösa översynen av förvaltningsorganisationen?

För att vara ”genomgripande och förutsättningslös” har det gått väldigt fort – särskilt som det mesta av arbetet har gjorts före valdagen och inte efter!

En vänligare tolkning, och jag är i grunden inte någon elak människa, är att det kommer mera. Gör det det, Lars Härnström? Och du Petter Otterstedt, är du nöjd med denna tummetott av förvaltningsöversyn? När kommer femårsplaneringen?

Enligt moderatprogrammet vill partiet öka möjligheterna till insyn för medborgarna i de kommunala verksamheterna och förlägga beslutsfattandet i den kommunala verksamheten till rätt nivå.

Det är tydligt att det innebär att besluten fattas bäst i bolagsstyrelser. ”Insyn för medborgarna” finns inte alls med i budgetdokumentet. Insyn nämns två gånger i budgetdokumentet, den ena gången handlar det om byggnadsnämndens planarbete och den andra är det kommundoktorerna som skriver om insyn i bolagsordningen för Katrineholms Stadshus AB.

Inte mycket medborgare där inte.

Något om att ”föräldrar ska kunna välja den barnomsorg som passar familjen bäst”? Nix. ”Välja” nämns i dokumentet två gånger. Den ena gången handlar det om LOV och den andra om att välja och handla idag, från Göran Dahlströms förord.

Nej, något om att föräldrarna ska kunna välja barnomsorg efter egna önskningar nämns inte.

Starta eget, då? Enligt programmet ska barnomsorgspersonal kunna starta eget, och då inte bara i form av kooperativ. Nämns inte alls någonstans i budgeten.

Nej, budgeten För Katrineholms bästa innehåller mikroskåpiska inslag av Moderatpolitik. Mestadels är det en rödkopia av det gamla vanliga.

Valfriheten gällde tydligen endast på valdagen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar