måndag 3 maj 2010

Pressfrihet värd att fira

Om jag hade levt i Eritrea hade jag inte haft frihet att skriva om personer och rörelser som varit kritiska till sittande regeringen. Då hade jag likt svensken och journalisten Dawit Isaak riskerat att hamna i fängelse.

Våra svenska friheter och rättigheter är alltså inte självklara. Det är värt att påminna om och ta strid för. Alla människor borde ha denna rättighet.

I dag firas Pressfrihetens dag. Vi har många dagar att fira. Den här dagen är viktig, mest för alla dem som inte kan fira en fri och självständig press.

I Dagens Nyheter på debattsidan påminner åtta pressfrihetskämpar om övergreppet att hålla Dawit Isaak i fängelse.

Det är bara att instämma. Frige Isaak! Stå upp för rätten att framföra dina egna och andras åsikter!

2 kommentarer:

  1. Bra Inger! Jag försöker av och till påminna läsarna av min blogg om Dawit Isaaks situation. Och idag blev jag påmind av dig. Tack för det.

    SvaraRadera
  2. Tack Raymond!
    Dawit Isaak är tyvärr inte ensam. Det finns många som inte har den rätt vi har i Sverige att uttrycka oss i olika demokratiska sammanhang. Det bör alla tänka på och använda sig av rättigheten att rösta 19 september.
    Inger

    SvaraRadera