måndag 31 maj 2010

Östersjön räddas av Byfjorden

Byfjorden är fjorden som leder in till Uddevalla hamn. Uddevalla är min barndomsstad. Pappa, farmor och farfar, mina farbröder och en faster växte upp med Byfjorden och Havstensfjorden som naturliga grannar.

När jag läser i Dagens Nyheter i dag, tyvärr hittar jag ingen länk till det fina reportaget, att forskningen i Byfjorden kan komma Östersjön till godo, så känns det extra bra.

För nästan 30 år sedan - oj, vad tiden går - skrev jag om övergödningen och om forskarna som stod mot varandra som "fosforister" eller "kväveister". Det berodde på vilket näringsämne som de såg som begränsande faktor i övergödningen vilket läger de hörde till. Utgångspunkten var de syrefria bottnarna och den forskning som redan då bedrevs i Byfjorden.

Nu ska forskningsfartyget Skagerack se om bottnarna kan syresättas på konstlad väg genom att pumpa ner syrerikt ytvatten i havsdjupet.

Det är självklart så att alla metoder måste provas. Att försöka efterlikna naturens egna svängningar är en väg. En annan är att "odla bort" de extra näringsämnena genom musselodlingar. En tredje att strypa tillförseln.

Det viktiga är att gå alla vägar, att begränsa tillflödet och fixera näringen.

Det är nödvändigt att göra detta, för att i första hand nå ett badbart hav, där också fisken trivs.

Det är därför som Östersjön behöver sina politiska röster, precis som Västerhavet med Byfjorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar