onsdag 25 november 2009

I jävigaste laget

Jag har skrivit om det tidigare i en krönika i lokaltidningen. Jag har skrivit om jäv och ungefärligen använt samma rubrik. (Min bloggar-syster i Gnesta kom för något blogginlägg sedan fram till att det gick alldeles utmärkt att återvinna gamla inlägg, ety de ännu ägde sin riktighet...)

I dag var det dags igen. Kommunstyrelsen i Katrineholm skulle ta emot ett dokument som skulle föreställa en utvärdering av hur avtalet hade fungerat mellan kommunen och det lokala marknadsföringsbolaget, KFV Marknadsföring AB. Kommunen äger 30 procent av aktierna. Kommunen representeras i styrelsen av tre förvaltningschefer, två av dem har de ordinarie platserna och den tredje är ersättare.

Den utvärdering som presenterades var undertecknad av bolagets arbetande VD-ordförande och av en av förvaltningscheferna som sitter i bolagsstyrelsen.

Nu skulle vi kommunstyrelseledamöter inte vara arga på förvaltningschefen för att han satt på två stolar samtidigt, menade kommunchefen, eftersom det var han som hade godkänt upplägget!

Jag blev nästintill mållös! Det hela är i jävigaste laget! En styrelseledamot måste se till bolagets bästa. En förvaltningschef borde, då han eller hon är förvaltningschef, se till kommunens och förvaltningens bästa, vilket i bästa fall sammanfaller. Men hur vet vi, som kommuninvånare, när han eller hon är det ena eller det andra? Det handlar absolut om trovärdighet!

Jag må ha en gammaldags moral, men jag kan inte se att det är förenligt att ha styrelseuppdrag i bolag som är verksamma inom det område, som förvaltningschefen styr över. Det blir ofrånkomligt intressekonflikter.

Sista raden är inte skriven i det här ärendet. Jag ser fram emot att få läsa ett "abstrakt avtal", som var det begrepp som användes i dag om ett kommande avtalsförslag mellan kommunen och marknadsföringsbolaget.

Som om verkligheten inte var tillräckligt abstrakt (overklig) ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar