onsdag 11 november 2009

Frågor som inte får ställas

"Ola om Kungsbacka C" funderar i ett blogginlägg om vad man får göra i fullmäktige. Det är intressant, för det säger en hel del om vad man kan göra där och vad som har underlättats att göra genom dagens teknik.

Jag funderar också på vad man får göra i fullmäktige. Inte så mycket om det är rätt eller fel att använda dator och mobiler under mötets gång, utan om de frågor som kommer att tas upp på fullmäktige. Eller väldigt mycket rättare sagt, kanske inte kommer att tas upp.

Det handlar om formalia, om frågor och interpellationer får framställas eller om de möjligen kan tänkas bryta mot grundlagen. Mina funderingar handlar allra, allra mest om hanteringen. (Frågan i sig, om tillgängligheten, eller rättare sagt otillgängligheten, har jag i alla fall ställt i lokaltidningen vid två tillfällen.)

Kommer jag som frågeställare att upptäcka först på kommunfullmäktige att frågan inte kommer upp till prövning, vilket i någon mening är en form av censur, eller får jag veta det då?

Varför är kommunikation så svårt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar