torsdag 12 november 2009

Elva elva elva

I går var det stilleståndsdagen, åtminstone i vissa länder. EU-parlamentsledamoten Lena Ek (C) uppmärksammar detta på sin blogg.

"Elva elva elva", eller 11 11 11, betyder i klartext 1918 11 november klockan 11 och var början till slutet på första världskriget, nämligen när vapenstilleståndet infördes.

Jag är ingen krigshistoriker. Jag kan inte till fullo förstå vidden av ett krig, jag har bara hört andras berättelser. Men vid en resa tillsammans med journalister såg jag hur man i Frankrike och Belgien vårdar sina krigsminnen. Jag minns det som att det i varje lite större samhälle fanns en minnesplats och jag minns de stora krigskyrkogårdarna.

De här bilderna etsar sig fast och förklarar framväxten av EU. Efter andra världskriget fick det räcka. Gränslandet mellan Frankrike, Tyskland och Belgien ville inte vara i stridslinjen. Nu handlade det om att knyta affärsförbindelser och vänskapsband i stället.

Även om vi inte firar stilleståndsdagen i Sverige, så förtjänar den en tanke. I mitt fall en eftertanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar