onsdag 18 mars 2009

Klubbning

En ordförandeklubba kan användas på olika sätt. Den kan leda och styra ett sammanträde och avgöra, när ett beslut har fattats.

En ordförandeklubba kan också användas mentalt för att ”klubba” motståndare. Vid måndagskvällens sammanträde med kommunfullmäktige i Katrineholm tog Marita Bengtsson upp sin mentala gamla ordförandeklubba och dängde den i huvudet på alla debattörer, när hon förklarade att de diskuterade tekniska frågor i stället för politik och förklarade att om hon hade varit närradiolyssnare, så hade hon stängt av radion för länge sedan.

Det var verkligen en klubbning! Med vilken rätt använde Marita Bengtsson den mentala klubban för demokratisk rättskipning? Finns det saker som vi inte får tala om i kommunfullmäktige?

Jag blev mycket upprörd över detta. Det kan inte vara en ledamot som avgör vad det demokratiska samtalet får handla om, särskilt inte som det finns ett utsett fullmäktigepresidie som fullmäktige har givit detta ansvar.

För att visa vad debatten handlade om från min sida, så hänvisar jag till min interpellation och mitt anförande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar