torsdag 5 mars 2009

Ansvarslöst ordbruk

Vi ska vara noga med orden, för annars blir de värdelösa. Jag förvånas gång efter annan och senast idag, över hur lättvindigt många använder ordet ”avskeda”. Ja, det kan till och med vara ”sparka” som används för att uttrycka att människor har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist, vilket är den arbetsrättsligt korrekta termen.

Det som förvånar mig allra mest, är att orden kommer ur socialdemokraters mun eller från deras penna. Senast idag använde kommunalrådet i Vingåker, socialdemokraten Viking Jonsson, orden ”Om vi kan behålla 15.000 till 20.000 arbetstillfällen i stället för att avskeda dem kommer fortfarande deras löner att bidra till konsumtionen”. Detta skriver han i ett debattinlägg i Katrineholms-Kuriren.

Det handlar inte om Vingåker, utan om alla kommuner och landsting i Sverige. Men frågan är, varför använder en företrädare för arbetarrörelsen ordet avskeda? Vet han inte vad det betyder? Vet han inte att ett avsked är väsentligt allvarligare än en uppsägning? Ett avskedande är ett besked om att något oegentligt inträffat. Det beror på allt annat än arbetsbrist att personen fått lämna sitt arbete.

Jag kan inte stillatigande se på när ord och begrepp devalveras. Jag kommer envist att rätta ordvalet. Inte för att det personligen spelar mig någon roll att människor inte vet vad som är vad, utan för vad det säger till den som faktiskt har drabbats av arbetslöshet. Man kan vara nog så utsatt utan att dessutom felaktigt behöva klassas som ”avskedad” och ”sparkad”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar