söndag 18 februari 2018

Inger Fredriksson - Månadens Centerkvinna

Vissa dagar är roligare än andra. I veckan kom Centerkvinnornas centrala nyhetsbrev, där jag blivit utvald som Månadens Centerkvinna. Det är minsann en stor ära.

"Det är i Centerkvinnorna vi vågar ställa
frågor och be om hjälp"

Månadens centerkvinna -
Inger Fredriksson, Stora Malm CK-avdelning

Hej Inger, du är månadens Centerkvinna, berätta lite om dig själv.
Jag är utbildad journalist och har varit engagerad i Centerrörelsen sedan ungdomstiden i CUF. Jag skulle beskriva mig som en företagsam röst för jämställdhet, en genuin föreningsmänniska och eldsjäl.

Vad motiverar dig att engagera dig politiskt?
Jag går igång när jag upplever orättvisor och vill vara på den lilla människans sida. Det är i politiken det verkligen går att förändra. Idag är jag kassör i Stora Malms CK-avdelning och gruppledare för Centerpartiet i Katrineholm. Efter valet siktar jag på riksdagen.

Vad tillför det dig att vara med i Centerkvinnorna?
Centerkvinnorna är en social kraft. Vi gör gott för andra och oss själva. I Centerkvinnorna får vi lite mer – systerskapet, samhörigheten och ett forum där vi kan bolla tankar och funderingar och få stöd. Där vågar vi ställa frågor och be om hjälp. I Centerkvinnorna gör vi dessutom andra saker och inte enbart det enligt föredragningslistan.

Du är känd för att få med dig folk och ordna aktiviteter, hur gör du?
Det bästa sättet att ta hand om nya medlemmar är att ta en fika med dem. En fika är så mycket mer än en fika, det är en möjlighet som gör det lättare att fråga, lyssna och berätta vad Centerkvinnorna är och gör. I Centerkvinnorna hjälps vi åt och alla får komma med idéer. Vi har roligt. Det är kanske det som är den största dragkraften. Som vårruset till exempel, vårt motto var inte att springa fort utan att vara där länge och därmed synas länge. Vi träffas gärna och otvunget, på tomtigt möte eller på konstpromenad, men i allt vi gör så pratar vi politik.

Du har skrivit om Centerkvinnornas historia, berätta.
Jag älskar att skriva och tycker om språket, att väcka intresse och nyfikenhet. Jag skrev jubileumstexten ”Vi får saker att hända” när Centerkvinnorna fyllde 75 år 2008. Det var väldigt medryckande att fördjupa sig i vad Centerkvinnorna har betytt för såväl individer som för samhällets utveckling. Centerkvinnorna (som då hette SLKF, Svenska landsbygdens kvinnoförbund) var som en fackförening för att förbättra kvinnors villkor. I vår trakt såg avdelningen till att det blev tvättstuga och andelsfrys, det underlättade verkligen i vardagen för kvinnorna. De kämpade för att få in kvinnor i politiken, att stötta kvinnor att våga ställa upp och sedan också våga tacka ja. Det är en fråga som fortfarande är aktuell.

Vilka jämställdhetsfrågor är viktigast idag?
Alla jämställdhetsfrågor och miljöfrågor är viktiga – de är förutsättningar för att vi ska kunna leva och verka här. Me too-rörelsen har synliggjort hur omfattande trakasserier och kränkningar mot kvinnor är. Dessa beteenden får vi aldrig acceptera. Ekonomisk självständighet är en annan viktig jämställdhetsfråga. I grunden handlar det om frihet – rätten att få vara sig själv, fri från diskriminering och kunna vara ekonomiskt självständig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar